Clasificarea lubrifianților

Lubrifiantii sunt clasificati in doua grupe majore:

Lubrifianti auto
Lubrifianti pentru aplicatii industriale

Dupa diferentele din compozitia de baza, lubrifiantii pot fi:

  • Lubrifianti minerali – sunt fabricati integral din ulei mineral, au viscozitate redusa si se evapora la temperaturi ridicate, mult mai rapid decat uleiurile sintetice si se oxideaza in contact cu aerul, motiv pentru care sunt aditivate cu aditivi impotriva uzurii, antioxidanti, etc.
  • Lubrifianti semisintetici – sunt fabricati prin adaugarea unei parti sintetice, un amestec de uleiuri minerale cu uleiuri de sinteza, amestec menit sa le mentina clasele de viscozitate .Prezinta o tendinta mai redusa la evaporare decat uleiurile minerale. Filmul de ulei este mult mai subtire la temperaturi scazute decat clasa 15W.., determinand lubrifierea rapida la pornire si reducerea uzurii si consumului de carburant.
  • Lubrifianti sintetici – sunt in intregime fabricati din baze sintetice, fara nici un adaos de ulei mineral. Aceste uleiuri se comporta excelent la sarcina mare, sunt recomandate cu precadere motoarelor performante, au o tendinta scazuta de evaporare si protejeaza motorul impotriva agentilor de uzura si coroziune. Mentin o presiune stabila, nu se cocsifica si permit rapid pornirea motorului la temperaturi scazute. Sunt uleiuri extrem de performante putand fi folosite cu intervale de schimbare mai lungi decat la uleiurile minerale sau semistintetice si au o rezistenta a peliculei intre 500 și 1000%.

Nivele de performanta

Nivelurile tehnice de performanta ale uleiurilor sunt impuse prin norme specifice de clasificare stabilite de organizatii internationale acreditate. Organizatiile care impun clasificarile grupelor de uleiuri sunt:

  • API – American Petroleum Institute (Institutul American al Petrolului);
  • ACEA – Association des Constructeurs Europeens dAutomobiles (Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile);
  • SAE – Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor Constructori de Masini);
  • ILSAC – International Lubricant Standardization and Approval Committee (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor);
  • JASO – Japanese Automotive Standards Organisation (Organizatia Japoneza de Standarde a Automobilelor);
  • Omologarile producatorilor de masini (Mercedes Benz, VW(Volkswagen,Audi, Seat), PSA( Peugeot, Citroen), Volvo, Mack, MAN si altii.

Cumparatorul de lubrifianti este deja familiarizat cu specificatiile si standardele, mai ales datorita informatiilor pe care toti producatorii de lubrifianti le ofera pe etichetele produselor.

Clasificarea API

Aceasta clasificare se aplica in Europa pentru vehiculele cu provenienta din America si Orient, se utilizeaza pe scara foarte larga, insa are aplicatie limitata pentru vehiculele europene.

„S” – motoare pe benzina „C” – motoare diesel
proceduri vechi de testare proceduri vechi de testare
SA anii 1920 CA 1940-1950
SB anii 1930-1960 CB 1949
SC 1964 CC 1961
SD 1968 CD/CD II 1965
SE 1972 CE 1983
SF 1980 CF-4 1990
SG 1989 CF/CF II 1994
SH 1993
proceduri noi de testare proceduri noi de testare
SJ 1997 CG-4 1995
SL 2001 CH-4 1998
SM 2004 CI-4 2002
CI-4 Plus 2005
CJ-4 2006

Simbolul ‘S’ se utilizeaza pentru motoarele pe benzina iar simbolul ‘C’ pentru motoarele diesel. Performanta uleiului este reprezentata gradat pornind de la prima litera a alfabetului. Cu cat a doua litera se apropie mai mult de finele alfabetului, cu atat clasa de calitate a uleiului este mai performanta.

CLASIFICAREA API – MOTOARE PE BENZINA
Categorie Statut Introdus Descriere
SM actual 2004 Pentru toate motoarele auto actuale
SL actual 2001 Pentru motoarele auto de generatie 2004 si mai vechi
SJ actual 1997 Pentru motoarele auto de generatie 2001 si mai vechi
SH invechit 1994 Pentru motoarele auto de generatie 1996 si mai vechi
Categorie valida cand este precedata de categoriile „C” actuale
SG invechit 1989 Pentru motoarele auto de generatie 1993 si mai vechi
SF invechit 1980 Pentru motoarele auto de generatie 1988 si mai vechi
SE invechit 1972 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1979
SD invechit 1968 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1971. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
SC invechit 1964 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1967. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
SB invechit 1930 A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1963. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
SA invechit 1920 Nu contin aditivi. A nu se utiliza in motoarele auto pe benzina construite dupa 1930. Utilizate in motoarele moderne pot avea ca urmare performante nesatisfacatoare sau defectarea acestora
CLASIFICAREA API – MOTOARE DIESEL
Categorie Statut Introdus Descriere
CJ-4 actual oct.2006 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor
CI-4 actual 2002 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii elaborate in 2002 cu intrare in vigoare in 2004. Uleiurile CI-4 sunt formulate pentru a sustine durabilitatea motoarelor dotate cu sisteme EGR de recirculare a gazelor si care utilizeaza carburanti Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4, CG-4 si CH-4. Unele uleiuri pot avea calificarea CI-4 Plus.
CH-4 actual 1998 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special concepute pentru a putea fi utilizate impreuna cu combustibili Diesel cu un continut de sulf de pana la 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE, CF-4 si CG-4.
CG-4 actual 1995 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi supuse unor solicitari severe ce utilizeaza combustibili Diesel cu un continut de sulf de sub 0.5%. Uleiurile CG-4 sunt destinate motoarelor ce corespund cerintelor impuse de standardele pentru emisii din 1994. Pot inlocui uleiurile din clasele CD, CE si CF-4.
CF-4 actual 1990 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CD si CE.
CF-2 actual 1994 Pentru motoare de mare viteza in 2 timpi supuse unor solicitari severe. Pot inlocui uleiurile din clasa CD-II.
CF actual 1994 Pentru motoare diesel off-road cu injectie indirecta si alte motoare Diesel, inclusiv cele care utilizeaza combustibili cu un continut de sulf de peste 0.5%. Pot inlocui uleiurile din clasa CD.
CE invechit 1985 Pentru motoare de mare viteza in 4 timpi natural aspirate sau supraalimentate (turbo). Pot inlocui uleiurile din clasele CC si CD.
CD-II invechit 1985 Pentru motoare in 2 timpi.
CD invechit 1961 Pentru motoare natural aspirate sau supraalimentate (turbo).
CC invechit 1955 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1990.
CB invechit 1949 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1961.
CA invechit 1940 A nu se utiliza in motoarele Diesel construite dupa 1959.
CLASIFICAREA API PENTRU ULEIURILE DE TRANSMISIE
Categorie Descriere
GL-1 pentru transmisiile mecanice ale autocamioanelor
GL-2 pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor care functioneaza in conditii de sarcina, temperaturi si viteze de alunecare superioare clasei GL-1
GL-3 pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor cu angrenaje conice spirale care functioneaza in conditii moderate de sarcina si viteza
GL-4 pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care functioneaza cu viteze mari si cupluri mari
GL-5 GL-5 pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care functioneaza in conditii de viteza mare si sarcini cu socuri sau viteze mari si cupluri mici, precum si cu viteze mici si cupluri mari

Clasificarea ACEA

ACEA clasifica aplicatiile uleiurilor de motor prin litere si numere. Literele reprezinta motoarele de tipul:

  • A (A1-A5) = motoare pe benzina;
  • B (B1-B5) = automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete si camioane de gabarit mic;
  • C (C1-C3) = automobile cu motoare diesel cu filtre de particule;
  • E (E1-E7) = motoare diesel de putere mare.

Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.

  • Clasa A – pentru motoare pe benzina:
    • A1 – viscozitate mica, economie de combustibil;
    • A2 – calitate normala, interval de schimb normal;
    • A3 – viscozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit;
    • A5 – motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de viscozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3/B3.
  • Clasa A/B – uleiuri pentru motoare pe benzina si Diesel:
    • A1/B1 – Uleiuri destinate motoarelor pe benzina si Diesel ale autoturismelor si camionetelor , special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu viscozitate scazuta, pentru un nivel scazut al frecarii, cu HTHS in intervalul 2.6-3.5 mPas.
    • A3/B3 – Uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor si/sau pentru intervale extinse de schimb, acolo unde acest lucru este recomandat de producatorul motorului si/sau pentru cazurile in care se utilizeaza uleiuri cu viscozitati scazute pe tot parcursul anului.
    • A3/B4 – Uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel cu injectie directa, dar si celor din clasa B3.
    • A5/B5 – Uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile, recomandate pentru intervale extinse de schimb, in cazul motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare, special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu viscozitate scazuta, pentru un nivel scazut al frecarii, cu HTHS in intervalul 2.6-3.5 mPas.
  • Clasa B – pentru motoarele diesel usoare:
    • B1 – viscozitate mica, economie de combustibil;
    • B2 – calitate normala, interval de schimb normal;
    • B3 – viscozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit;
    • B4 – motoare de puteri mari cu injectie directa;
    • B5 – motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de viscozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3.
  • Clasa C – uleiuri pentru motoare cu catalizator
    • C1 – C2 – C3 – Uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile, compatibile cu sistemul catalizator, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare. Aceste uleiuri cresc durata de viata a DPF si TWC. ATENTIE ! Aceste uleiuri pot fi nepotrivite pentru unele motoare. Pentru mai multa siguranta este recomandat sa se consulte manualul autovehiculului.
  • Clasa E – pentru motoarele diesel cu solicitari severe (Heavy Duty):
    • E2 – schimb de ulei normal, indeplinesc standardul MB 228.1; sunt uleiuri de uz general pentru motoare Diesel natural aspirate sau supraalimentate (turbo) supuse unor solicitari medii si severe, in conditiile unor intervale de schimb normale.
    • E3 – performante ridicate, indeplinesc standardul MB 228.3;
    • E4 – schimb de ulei prelungit, indeplinesc standardul MB 228.5; sunt uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile, performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate ce raspund cerintelor privind emisiile impuse de standardele Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 si care functioneaza in conditii foarte dificile. Pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule, in unele motoare cu sistem EGR de recirculare a gazelor si in unele motoare prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx), insa recomandarile constructorilor de motoare pot varia, in aceste conditii fiind util si necesar sa se consulte manualul autovehiculului.
    • E5 – indeplinesc cerintele de performanta ale categoriei E3/E4 si cerintele MB 228.3, API CH-4
    • E6 – uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile si performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate, cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 . Pot fi utilizate in motoarele cu sistem EGR de recirculare a gazelor, cu sau fara filtre de particule si in motoarele prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx). Nivelul de calitate E6 este recomandat cu precadere motoarelor prevazute cu filtre de particule si a fost conceput sa se utilizeze in combinatie cu carburanti Diesel cu un continut redus de sulf (max 50ppm).
    • E7 – sunt uleiuri cu clase de viscozitate foarte stabile si eficiente in mentinerea unei suprafete curate a pistonului si a interiorului cilindrului. Asigura excelenta protectie la antiuzura si impotriva depunerilor de la nivelul turbocompresorului, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate , cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 si care functioneaza in conditii dificile, pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule si pentru majoritatea celor care sunt prevazute cu sistem EGR de recirculare a gazelor, si a celor prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx).

TABEL EXPLICATIV AL SPECIFICATIILOR ACEA

Auto pe benzina (A), Auto pe motorina, camioneta (B)
A1/B1-04 A2-96/B2-98 A3/B3-04 A3/B4-04 A5/B5-04
viscozitate scazuta motoare f. performante La fel ca A3/B3 motoare speciale cu performanta ridicata
frictiune scazuta invechit interval de schimb prelungit plus motorina interval de schimb prelungit
HTHSV 2,9-3,5 mPas HTHSV > 3,5 mPas injectie directa HTHSV 2,9-3,5 mPas
Auto pe benzina, Auto pe motorina, camioneta cu DPF si TWC
C1-04 C2-04 C3-04
nivel calitate A5/B5 nivel calitate A3/B4 camioneta pe motorina
viscozitate scazuta viscozitate DPF – filtru particule motorina
SAPS scazut
max. 0,5%
SAPS mediu
max. 0,8%
SAPS mediu
max. 0,8%
TWC – catalizator cu trei cai
HTHSV > 2,9 mPas HTHSV > 2,9 mPas HTHSV > 3,5 mPas SAPS – cenusa sulfatata, fosfor, sulf
Vehicul comercial pe motorina
A1/B1-04 A2-96/B2-98 A3/B3-04
solicitare medie / ridicata cea mai ridicata solicitare solicitare ridicata motoare Euro III & IV cu ritm EGR rapid
intervale de schimbare regulate interval de schimbare 100.000km intervale de schimbare prelungite intervale de schimbare prelungite
purificare, posibilitate de dispersie
SAPS redus max. 1% EGR – recircularea gazului de esapament

Clasificarea internationala SAE a viscozitatilor uleiurilor, functie de temperatura de lucru

Normele SAE definesc si clasifica gradele de viscozitate ale lubrifiantilor.

Viscozitatea

Viscozitatea este unitatea de masura a frictiunii interne a lichidului, in cazul uleiurilor de motor desemnand fluiditatea acestora functie de temperatura. In termeni generali aceasta reprezinta rezistenta relativa la curgere a unui fluid sau ‘grosimea’ filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai sa fie suficient de „subtire” ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de „gros” ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.

Indexul de viscozitate al unui ulei este tendinta lui de a-si schimba viscozitatea functie de schimbarea temperaturii. Cu cat indexul viscozitatii este mai mare, cu atat mai consistenta va fi viscozitatea la schimbarile de temperatura.

Viscozitatea potrivita este unul din cele mai importante criterii de performanta ale uleiului de motor. Performantele de baza ale unui motor depind de viscozitatea uleiului folosit: cu cat uleiul este mai gros, cu atat viscozitatea acestuia va fi mai mare.

Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de viscozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.

Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.

Conform normelor SAE pentru viscozitate, daca luam ca exemplu un ulei de tipul 15W40, intelegem ca primul numar – respectiv 15 – reprezinta fluiditatea la rece iar litera W inseamna ‘iarna’. Cu cat cifra este mai mica: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar – respectiv 40 – reprezinta fluiditatea la cald si indica rezistenta si capacitatea de ungere a uleiului la temperaturi ridicate.

Postări Recente

Tastează apoi apasă tasta Enter pentru a căuta