Lubrifianți – Cum sa alegem uleiul?

Sugestii si recomandari

Cum sa alegem uleiul ?

Pentru foarte multi utilizatori, alegerea uleiului este o intreaga aventura mai ales cand din toate partile apar sfaturi mai mult sau mai putin corecte care creaza o adevatara nebuloasa in jurul acestui subiect. Piata de lubrifianti este diversa si o multitudine de branduri isi promoveaza produsele astfel ca pentru automobilisti este destul de greu sa aleaga uleiul potrivit.

Primul lucru pe care trebuie sa il cunoasca utilizatorul este nu firma producatoare de ulei ci specificatia tehnica recomnadata de producatorul autovehicului in cartea tehnica a masinii.

Este foarte important ca eticheta uleiului sa fie citita corect si inteleasa. Pentru acest lucru, in capitolele anterioare noi am descris in amanunt standardele API, ACEA si SAE pentru o intelegere si o citire corecta. Spre exemplu, pe eticheta se inscrie obligatoriu denumirea brandului, tipul de ulei: mineral, semisintetic sau sintetic, indicii de viscozitate: 5W30, 10W40 – clase de iarna (OW, 5W, 1OW, 15W, 20W, 25W) – clase de vara (20,30,40, 50.60) , clasele de performanta API: CH-4/Sl sau ACEA: A3/B3 si compatibilitatea cu testele de performanta stabilite de producatorii de masini: MAN 3275 , MB 228.3, Volvo VDS-2, etc.

In Romania sunt foarte comune notatiile conform standardului SR 871:

  • SUPER 1 – API SD/CB
  • SUPER 2 – API SE/CC
  • SUPER 3 – API SF/CD
  • SUPER 4 – API SG/CE
  • SUPER 5 – API SH/CF

Cu cat valoarea cifrei este mai mare, cu atat nivelul de performanta este mai ridicat.

Recomandam utilizarea lubrifiantilor care pastreaza raportul pret-calitate, indiferent de utilizarea vehicolului.

Verificarea uleiului

Indiferent ce tip de ulei folositi, daca motorul dumneavoastra functioneaza in parametri normali el trebuie sa consume intre 0.1 si 0.2 litri de ulei la 1000 de kilometri parcursi. Potrivit recomandarilor recente ale producatorilor de masini, schimbul de ulei se face in intervale de functionare din ce in ce mai extinse, insa periodic este necesara completarea acestuia. Intervalul de schimb este recomandat numai de catre producatorul de masini.

E gresit sa considerati ca mai multe completari suplinesc schimbul de ulei recomandat, deoarece dupa un anumit numar de ore de functionare, uleiul se incarca de impuritati se oxideaza in timp , se degradeaza, iar aditivii din compozitie se consuma.

Care este nivelul optim al uleiului ? Ce trebuie si ce nu trebuie sa facem

  • Pentru a verifica nivelul de ulei nu trebuie decat sa va parcati masina pe un plan orizontal. Verificarea uleiului nu se efectueaza in panta.
  • Dupa ce motorul a fost oprit asteptati 10-15 minute pentru a putea citi corect nivelul de ulei de pe joja. Sub nici o forma nu deschideti capacul vasului de expansiune cand motorul este incins deoarece presiunea din sistemul de racire poate elibera vapori care produc arsuri grave tesuturilor!
  • Nivelul de ulei este ideal daca se afla undeva in jumatatea superioara a intervalului marcat; el nu trebuie sa scada sub marcajul minim.
  • De regula, diferenta intre nivelul minim si cel maxim este de un litru, astfel ca daca observati ca nivelul de ulei se afla catre marcajul minim trebuie sa completati
  • Nu trebuie sa depasiti nivelul maxim deoarece veti risca sa suprasolicitati pompa de ulei, iar daca motorul dumneavoastra are catalizator, cu siguranta se va deteriora
  • Tipul de ulei sau de viscozitate nu modifica intervalele schimbului de ulei
  • Daca ati constatat ca e necesar sa completati mai des decat normal, verificati motorul la un service autorizat deoarece e posibil sa prezinte scurgeri de ulei.
  • Acest aspect il puteti verifica si vizual, insa daca motorul nu prezinta scurgeri de ulei, inseamna ca are un consum mare. In ambele cazuri trebuie solicitata asistenta de specialitate.

Se amesteca uleiurile?
Daca adaugam aditivi imbunatatim calitatea?

  • Nu este periculos petru motor sa amestecam uleiurile daca acestea provin din branduri diferite, insa este esential sa respectam clasele de performanta recomandate de producator in cartea tehnica. Mai ales in cazul lubrifiantilor sintetici si semisintetici obtinuti prin procedee moderne, se pot amesteca fara a deteriora motorul. Daca se amesteca uleiuri de diferite viscozitati, se poate intampla ca viscozitatea finala sa se modifice , insa nu esential.
  • Totusi, daca sunt amestecate uleiuri cu specificatii de performanta diferite, amestecul corespunde numai specificatiei inferioare dintre cele doua !
  • E o eroare fatala atunci cand se „imbunatateste” cu aditiv uleiul deja aditivat . Precum am specificat in capitolele anterioare, aditivii cresc performantele uleiurilor iar producatorii de uleiuri detin retete speciale de aditivare. Daca alegeti sa efectuati personal o noua aditivare nu faceti decat sa interveniti in compozitie si in calitatile ulterioare.

Uleiul nepotrivit si raspunsul motorului

  • Uzura axului cu came, a culbutorilor sau tachetilor:
    • uzura apare prin polisajul concav al tachetilor cu rotunjirea varfului camelor;
    • subtierea tachetilor poate sa duca la oprirea comenzii asupra supapelor.
  • Coroziunea cuzinetilor:
    • o viscozitate prea slaba a lubrifiantului, incalzirea excesiva datorata unei suprasarcini sau dilutiei cu carburant provoaca un defect de lubrifiere prin ruperea filmului de ulei;
    • corodarea cuzinetilor poate fi provocata si de prezenta in lubrifiant a acizilor organici formati la temperatura inalta.
  • Uzura la demaraj:
    • un lubrifiant mai viscos la rece forteaza demarajul sau antreneaza functionarea fara lubrifiere a motorului ducand la distrugerea rapida a cuzinetilor, rulmentilor, a vilbrochenului si axului cu came;
    • uzura la demaraj apare si daca pomparea si viscozitatea nu sunt compatibile cu pompa de ulei pentru a asigura o aspiratie buna si o refulare corespunzatoare de-a lungul circuitului de distributie a uleiului – dimensiunile conductelor si ale filtrului.
  • Uzura cilindrului, a segmentilor, a camasii:
    • temperatura ridicata la miscarea segmentului in canal provoaca uzura canalului ceea ce poate antrena ruperea segmentului;
    • la contactul piston – camasa: ruptura filmului de ulei antreneaza incalziri anormale (lipsa racirii, fenomene de preaprindere – aprindere) si anuleaza jocurile functionale.
  • Perforarea pistonului:
    • poate apare ca urmare a calaminei care se depune pe capul pistonului si pe cel al coroanei; este un compus al carbonului, rezultat la arderea carburantului;
    • depunerile sunt incandescente si actioneaza ca o sursa de pre-aprindere distructiva insotita de perforarea pistonului.
  • Consum mare de ulei:
    • se datoreaza punctului de aprindere coborat, volatilitate ridicata si trecerea gazelor pe langa segmenti, ceea ce induce un consum mai mare de ulei;
    • viscozitatea prea mica a uleiului duce la o crestere a debitului de curgere prin jocurile anormale ale garniturilor.

Cum citim culoarea fumului

  • Fum albastru cu miros de ulei:

Cauze posibile: segmenti uzati, garnituri, semeringuri uzate la supape, ghidajele de la supape uzate, si/sau motor uzat iar uleiul se aspira prin valva PCV.
Daca fumul albastrui apare doar la pornire, segmentii sunt aproape uzati dar inca functionali.
Solutie posibila: segmentare, schimbare semeringuri supape si ghidaje.

  • Fum gri:

Posibile probleme la servofrana, lichidul de frana este aspirat. Se va verifica nivelul lichidului de frana.La cutiile automate, este aspirat uleiul din transmisie.
Se va verifica nivelul lichidului de frana si al uleiului.

  • Fum alb si gros cu miros iritant, intepator sau dulceag:

Posibila cauza: antigelul, lichidul de racire, patrunde in ulei si in camera de ardere. Defectiune posibila : garnitura de chiuloasa crapata, chiulasa crapata, camasa crapata, sau poate chiar fisura in blocul motor.Se va verifica daca scade nivelul de antigel sau daca bolboroseste in vasul de expansiune la turarea motorului. Se va verifica daca nivelul uleiului creste sau uleiul este mat, decolorat, ori pe capacul de la ulei sau joja apare o mazga, spuma alburie. Aceasta inseamna ca uleiul se amesteca cu antigelul.
Alta cauza posibila poate fi valva PCV blocata pe deschis, murdara sau infundata.
La cutiile automate e posibila aspirarea uleiul din transmisie.
Daca ati completat cu prea mult ulei, acesta poate produce fum alb. Se va verifica joja pentru nivelul uleiului. Remediere posibila : schimbarea garniturii de chiulasa, valva PCV, sudare chiuloasa, bloc, schimbare camasa cilindru.

Generalitati privind functiile lubrifiantilor

  • Pornirea la rece uzeaza cel mai repede uleiul, deci trebuie sa alegeti un ulei cat mai performant;
  • Uleiul se oxideaza in timp chiar daca motorul nu a functionat perioada indelungata;
  • Oxidarea unui ulei si contaminarea prin condensare si prin impuritati ca urmare a fenomenului de combustie sunt cauze care produc acizi in uleiul de motor. Daca acizii intra in contact cu motorul, apare coroziunea iar rezultatul este distrugerea prematura a componentelor motorului. Uleiurile de motor au calitatea de combatere a acestor acizi;
  • Uleiul de motor este responsabil chiar si de racirea motorului. Radiatorul raceste doar zonele superioare ale motorului insa restul, cum ar fi axul cu came, distributia, arborele cotit, pistoanele, rulmentii de presiune, etc., sunt racite in principal de uleiul de motor;
  • Incercati pe cat posibil sa va pastrati motorul curat pentru mai multa eficienta. Impuritatile ramase in motor impiedica functionarea si reduc eficienta carburantului, in timp miscorandu-se performantele motorului. Mai mult, aceste impuritati conduc inevitabil la uzura motorului.
Postări Recente

Tastează apoi apasă tasta Enter pentru a căuta